söndag 30 augusti 2015

Släktforskardag 2016 i Nyköping

Denna helg var det släktforskardagar i Nyköping och igår lördag tog jag och åkte bil dit. Lite svårt att hitta hade jag och körde fel två gånger inne i Nyköping. En gång hamnade jag uppe vid kyrkan. Som tur är så finns det kartor i telefonen så jag kom till slut rätt och fick plats på parkeringen.


Efter att ha parkerat så gick jag bort mot mässhallen och det var ingen liten kö in till entrén som ni kan se här, säkert 200 m med intresserade släktforskare.


Trots att det var en lång kö så gick det ganska snabbt och jag började prata med en person som har sina rötter uppe i Skellefteå och härstammar fån Bure-släkten där flera hundra gånger. Jag som alltid tyckt att mina nästa 20 positioner med Per Zakrisson från Tynnerås varit mycket men här blev jag slagen med hästlängder.


Invigningen missade jag men det var inte heller något som jag tänkte kolla. Började med att gå runt och titta lite bland alla montrar och utställare och det finns en del intressant litteratur och hjälpmedel att köpa. Var bort och kollade Riksarkivet men där var det så mycket folk mesta delen av dagen så man kom inte ens fram. Gjorde en del inköp och fick bl.a. min nyinköpta bok om DNA-forskning signerad av författaren Peter Sjölund.


Första intressanta föredraget som jag ville se var just om DNA-forskning och det var författaren och journalisten Karin Bojs som berättade om sin nya bok "Min Europeiska familj de senaste 54000 åren". Intressant berättelse och jag blev tvungen att köpa boken eftersom vi nog är lite släkt även om det är långt tillbaka (flera tusen år). Stod sedan i dagens tredje kö för att få den signerad. Den fjärde kön för dagen var lunchkön. Hörde aldrig någon siffra men det måste ha varit massor med folk på plats.


Nästan sista punkten på dagens program var ett föredrag av Peter Sjölund och han var duktig på att berätta om sin DNA-forskning och vad man kan hitta om man tar ett test. Tror att det inspirerade många att ta ett test och förhoppningsvis så blir det ett rejält "rassel" i oktober eller november när alla testerna från dessa två dagar blir klara och alla deras släktingar ser resultatet.

Det var en mycket bra dag och nu har jag litteratur så att jag har läsning under ett par månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar