lördag 27 februari 2016

Gamla tidningar på Kungliga biblioteket

Jag har varit upp till Stockholm och Kungliga Biblioteket som ligger i Humlegården. Efter en promenad dit från Centralstationen så hittade jag rätt på förvaringsskåp där jag kunde låsa in väska och kläder och bara ta med mig det viktigaste, kamera och papper och penna.

De har en reception där jag fick anvisningar om var jag kunde hitta gamla tidningar på mikrofilm men det är inte så lätt att hitta i det stora häftiga huset. Gick nerför en lång trappa och efter att ha fått fråga på några ställen till hittade jag ner till avdelningen där gamla tidningar finns på rullfilm.

Det är ett ganska stort rum fullt med skåp som kan rullas åt sidan och där i skåpen finns lådor med olika tidningar. Jag var intresserad av Nordsverige och Sollefteåbladet och fick hjälp att plocka fram några årgångar av dessa två tidningar samt en genomgång av hur rullfilm maskinen fungerade.

Sedan var det bara att köra igång att "rulla film" och fota. Började med slutet av 1928 då det enligt uppgifter i släkten skall ha funnits en artikel om "Vilda västern i Ådalen" där en förfader skall ha varit inblandad i ett knivslagsmål. Tyvärr så hittade jag inte vad jag sökte men väl en hel del andra artiklar om livet i västra Ångermanland. Jag kommer att lägga ut en del efterhand här på min blogg.

Nordsverige finns från 1919 och utkommer ännu idag. Tidningen är i stort format 1928 och utges flera gånger i veckan med 6-8 sidor varje gång. I dag så kommer tidningen en gång i veckan. Många artiklar är från församlingarna Ramsele, Junsele och Ådals-Liden.

Sollefteåbladet finns mellan 1895 och 1942. När jag tittade 1928 så kom den ut flera gånger i veckan med nummer om 6-8 sidor. Kändes som att många artiklar var lika som i Nordsverige och att mängden artiklar från området i västra var färre i denna tidning.

Efter att jag kollat i några timmar i Nordsverige och var lite missnöjd med min fotografering, blev ganska långa slutartider som gjorde att bilderna blev lite oskarpa, så var det en annan i personalen som visade mig att det fanns elektriska rullmaskiner kopplade till en dator skärm. Det lät ju också extra bra att man där kunde spara ner bilderna på ett USB. Tyvärr hade jag inget med mig men man kunde köpa uppe i receptionen så jag gick upp och inhandlade ett minne men när jag kommer ner så får jag veta att de precis ändrat sin policy och nu får man inte spara ner på USB. Märkligt. Att fota en datorskärm blev tyvärr inte lika bra så upplösningen blev för dålig på många av bilderna så nästa gång kommer jag ändå använda en manuell maskin.

Några få tidningar finns också scannade så att de är sökbara på Internet. Det är tyvärr inte så många tidningar och väldigt lite som går att titta på när det gäller 1900-tal och framåt. Men söksidan finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar