lördag 2 juli 2016

Midsommar i Gräsmark

På midsommarafton var vi till Gräsmark och besökte deras firande på hembygdsgården. Gräsmark är lite speciellt då min farfars farfar Olof Olofsson (1842-1880) var född och uppväxt där. Han kom till Ramsele när han var runt 30 år gammal 1872. I denna församling har jag också spårat mitt raka fäderne ner till slutet av 1600-talet. Många Gräsmarkingar kom inflyttande till Ramsele och Junsele under 1870-, 1880- och 1890-talet. Om man tittar i folkräkningar från 1900 så var det tio personer födda i Gräsmark som var bosatta i Ramsele församling och 16 bosatta i Junsele församling. Namn som de hade var bl.a. Backlund, Hedberg, Lundström, Holmqvist, Nord, Rydstedt och Viklund. Mera finns i ett tidigare inlägg.

Här kommer några bilder från Gräsmark.


Ingången till hembygdsgården i Gräsmark.


Kändes som mindre folk än förra året men de sa att det var det midsommarfirande i Gräsmark som dragit mest folk.


Midsommarstången som vi dansade runt.


Utsikt från kyrkan mot badplatsen inne i centralorten.


Kyrkan togs i bruk 1738 så det är många av mina förfäder som besökt den. Jag har skrivit mera om kyrkan tidigare i ett blogginlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar