lördag 27 januari 2018

DNA-forskning

Det är ett par år nu sedan jag fick svar på mitt Family Finder test och jag har fått ihop närmare 2500 träffar. Forskningen för att koppla ihop mig med träffarna har legat nere ett tag men ikväll tänkte jag att jag skulle kolla några av de som jag har kvar, bland mina 30 närmsta träffar, som jag inte har lyckats koppla ihop. Som nummer 17 har jag en träff där vi delar 139 cM och har ett längsta segment på 30 cM. Dessutom X-Match och programmets uträkning säger 2nd Cousin - 3rd Cousin. Det är ganska nära det!

Som tur var så hade träffen en antavla inlagd några generationer tillbaka och en hel del i Ramsele församling. Det fanns också någon oäkting som gör att det finns en gren som inte går att leta på. När jag började kolla så hamnade jag ganska snabbt utanför det släktskapsområde som programmet angivet. Det är inte ovanligt att det är ytterligare någon generation längre bort. Men vad jag kunde konstatera var att det var släktskap på flera grenar och det var anförluster både hos personen och hos mig. Letade fram en gren som jag bedömde som närmast och då blev det 5th Cousin 1R vilket innebär sexmänningar med en generations förskjutning.

Första gemensamma person jag hittade var min mormors mormors farfars far Daniel Persson (1726-1777) och hans hustru Anna Johansdotter (1739-1824). Deras son Erik Danielsson (1767-1847) och dotter Anna Danielsdotter (1769-1857) är de barn som finns på våra grenar. Anna gifte sig med bonden Per Henriksson (1764-1854) i Imnäs, Ramsele sn. Deras dotter i sin tur blev gift med en av de första nybyggarna i Strömnäs, Ramsele sn. Den familjen kommer jag att berätta mer om imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar