fredag 29 juli 2022

Ny bok om byar i Gräsmark

I juni kom ett inlägg i en Gräsmark FB-grupp jag följer om en ny bok som skulle komma ut. Den heter Bygda vår och släpptes under midsommarfirande på hembygdsgården. Vi har ju firat midsommar där vid två tillfällen och funderade på att åka dit nu också men så blev det inte. Istället fick jag boken på posten ett par veckor senare. Det är ingen liten bok, drygt A4 och flera cm tjock och väger över två kilo. Trots det är det inte alls alla byar som finns med där (finns en grupp till i bygden som håller på med de övriga byarna). Vill i alla fall göra lite reklam för boken och  det är verkligen ett gediget arbeta med många bilder och fakta även in i nutid. Så har ni förfäder i Gräsmark och i bokens byar så köp.  


Så här ser boken ut på framsidan.

Eftersom jag visste att flera av de byarna där jag har släkt inte var med i denna bok så blev jag förvånad att hitta denna sida, den första som boken föll upp på. Här fanns en del information som inte var helt klar för mig. Den Olof Elofsson som det står om i sista stycket är min farfars farfars far och det fanns en del om hans frus släkt bakåt. Spännande läsning .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar