tisdag 9 januari 2024

Erik Eliassons försäljning

Erik Eliasson var den som sålde sitt nybygge till min farfars farfar Olof Olofsson. Här kommer ansökan om hans lagfart och köpekontrakt från 1873.

1873 den 4 Mars § 180 Forssmo A0033573_00305-00306                    

(Belopp 3000 rdr taxe 400 rdr  chrigl 18 rdr)     S D. med anhållan om lagfart å 4 seland i Forssmo lät Olof Olofsson derstädes genom nämndemannen Johan Nordberg I Krången ingifva en så lydande afhandling  

"Härigenom göres etc ---------------------------------. Litt: J.       

Till styrkande af åtkomsten företeddes denne Hds Rätts för Erik Eliasson den 23 December 1871   utfärdade fastebref å 4 Seland i Forssmo; och blefå samma hemman, som Olof Olofsson mot 3000 rdr köpt af Erik Eliasson upbud köparen medeladt första gången 

       L i t t .   J .   §   1 8 0 .

  Härigenom göras   vetterligt det jag Eric Eliasson uplåter och försäljer till Wermlänningen Olof Olofsson mitt genom köp af min Fader förvärfade Hemman I Forsmo by af Ramsele socken 4 selands skatt med dertill hörande Hus och jord som derunder lydt  nu lyder och lagligen tillvinnas kan uti hvilket köp äfven inberipes den Torpslägenhet som af Hans Ersson särskildt är inköpt på tid och villkor som dennes Kontrakt omförmäler, allt emot en oss emmellan öfverenskommen köpesumma stor Tretusende, 3000, Riksdaler Riksmynt som den 1sta nästkommande Maji får tilträdas med rättigheter och skyldigheter som Hemmanet åtföljdt och följa här då Ettusende Riksdaler betalas i September 1873 och återstoden Tvåtusende Riksdaler i September 1874 allt emot 4 procents årlig ränta tils Betalning sker.

Sålunda öfverenskommit som skedde i tillkalla de vittnes närvaro i Ramsele den 23 Januari 1873.    

Bevittnas af                                Eric Eliasson   

Hendric Ingelson                                Forsmo Säljare 

Anders Ersson Evall                         Olof Olofsson (bom)  

i Krången                                 i Forsmo köpare   

Vad jag kan se ifrån de dokument som jag hittat, till nu, så är detta hemmanet som sedan kom att gå vidare i släkten och finns kvar i släkten även idag även om en hel del av skogen har sålts under åren.


Mer om min farfars farfar finns här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar