tisdag 2 juni 2009

Ett Ramsele vykort

För några veckor sedan så köpte jag ett vykort på nätet. Motivet är några hus i Ramsele eller ”Ramsele, Ångermanelfvens södra gren” som det står på kortet. Jag har inte lyckats identifiera gårdar och vägar i dag men hoppas att det är någon som kan hjälpa mig med det. Några av husen borde finnas kvar idag. Kortet är skickat från Östersund till en adress i Junsele. Texten på kortet lyder som följer:


Östersund den 28/11 03

Snälla syster! Förlåt mitt långa dröjsmål med att skrifva! Jag mår bra, men har ganska mycket att göra. Brita hälsar; hon är bra kry nu.

Hälsa alla dina anhöriga!

Hälsa Lovisa om hon är hemma! Hur är det med Elias? Det skulle varit roligt att se honom.

Syster Marta [Står på tvären på kortet svagt]



Kortet är skickat till Fru Kristina Nordkvist i Solberg, Junsele.


Om man går in i Församlingsböckerna för Junsele i början på 1900-talet så finner man att det under Nybäcken finns en del som heter Solberg. Där finns också Nils Nordqvist (1868-1947) och hans hustru Lisa Kristina Hansson (1876-1913). Han skrivs som landbonde och arrenderar ½ seland. Makarna hade 11 barn men tre av barnen dog unga mellan 1906 och 1910. En av sönerna hade namnet Nils Elis (1900-1969) och det är troligen den på kortet omtalade Elias. Lovisa (1864-1923) skulle kunna vara en syster till Kristinas man Nils. Hon bodde i samma by (på samma sida) med sina föräldrar.


Vem är då avsändaren? Kristina hade en syster som hette Marta Karolina (1884-1950). Hon gifte sig Jarlemark 1907 och avled i Karlskoga i april 1950. Både hon och Kristina var födda i Frostvikens församling, Jämtlands län. De var barn till Hans Olofsson och hans hustru Sara Kajsa Abramsdotter.


1 kommentar:

  1. Hej!

    Vad roligt att hitta detta! Marta Kristina var min morfars mor nämligen. Tyvärr har jag ingen kunskap om gårdar eller vägar för att hjälpa dig med att identifiera bilden.

    Mvh,

    Elin

    SvaraRadera