tisdag 2 juni 2009

Min första blogg

Jag har hållit på med släktforskning i över 25 år. Då större delen av min släkt kommer från västra Ångermanland och företrädesvis församlingarna Ramsele och Junsele så har dessa två blivit mest utforskade av mig. Efter att ha gått tillbaka flera generationer i min släkt och sedan vänt uppåt igen för att hitta mina släktingar så blir det släktskap med väldigt många och därför har jag börjat kartlägga de personer som bott i dessa församlingar. Det blir ett stort antal personer totalt genom åren trots att dessa församlingar, i alla fall till invånare, är ganska små. Några av de personer som levt och verkat i detta område kan hittas på min hemsida.

För några år så gjorde jag ett nyhetsbrev med intressanta och roliga historier eller företeelser som jag hittade i min forskning. Denna verksamhet har legat nere ett tag och under tiden så har nyhetsbrev blivit förlegat och det är en blogg som gäller nu för tiden. Så nu tänker jag göra ett försök att berätta lite historier, komma med lite tips, lite kuriosa kanske eller något annat som jag hittar i min forskning som jag tycker är intressant och som jag vill dela med mig av. Hoppas också få några läsare som har lite synpunkter och kanske kan hjälpa mig med kloka idéer och förslag eller fakta där jag kört fast eller har frågor. Ambitionen är inte på något sätt så att jag skall skriva något eller flera blogg inlägg varje dag utan jag har mera tänkt mig att kanske hinna med något eller ett par varje vecka, vi får väl se hur mycket tiden räcker till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar