måndag 24 augusti 2009

Mera emigranter!

Fick en fråga om två personer som utvandrade från Ramsele i början av 1900-talet. Hade inga uppgifter direkt men med lite hjälp av uppgifter i Trondheims utflyttade så hittade jag tillslut en del ny information.

En av personerna var Elias Ramén. Han föddes den 24 augusti 1853 i Ramneå, Edsele sn. Gift första gången1880 med Märta Larsdotter (1858-1999) och andra gången 1901 med Anna Regina Bolén (1870). I första giftet fanns det tre barn, Anna Regina (1880-1884), Beda Katarina (1884-1911) och Bror Elias (1889-1984). Andra hustrun hade oäkta sonen Nils Gerhard och tillsammans hade de tvillingarna Erik Albert och Viktor Emanuel. Elias var först arbetare och torpare i Ramneå, Edsele sn. 1894 flyttar han till Ovanmo, Ramsele sn. 1901 flyttar han till Strömnäs, Ramsele sn. Mellan 1906 och 1908 befinner han sig i Amerika. Sonen Bror Elias åker över året efter, dvs 1907, men återkommer 1911. Han borde gå att återfinna i Census 1910 men jag har inte lyckats hitta honom där.

Jag fick hjälp med uppgifterna när Elias åkte från Trondheim och det var den 31 maj 1906. Skeppet hette Salmo och de hade köpt biljetten av företaget Canadian. Biljetten var till St. Joseph, Michigan, USA. Elias skrivs som Ramim i efternamn och han åkte med sin svärmor Brita Bolén (1839-1929). Hon skrivs som Bolin. Efter att ha letat på www.findmypast.com rätt mycket på olika stavningar så började jag tro att iaf Brita vänt där och åkt tillbaka till Sverige. Hon lämnade ju också tillbaka sitt attest bara några månader efter att hon tagit ut det.

Men jag fortsatte leta vidare och då fann jag Elias Ramén i Border Crossing from Canada to US 1906. Där kan man läsa att både han och Brita åkte från Liverpool till Quebec med skeppet Empress of Britain. De avreste den 9 juni 1906 och kom fram den 16 juni. Även här står att de skulle till St. Joseph, Michigan, till Magnus Moberg (svåger till Elias och svärson till Brita). När jag väl funnit dem här så hittade jag även rätt på dem på www.findmypast.com. Där står Elias som E. Ranin och Brita som B. Bolin. Båda två åkte tillbaka tämligen snabbt och de förekommer inte i något census i USA.

Sonen Bror Elias var född den 10 mars 1889 i Ramneå, Edsele sn. Han åkte från Trondheim 1907 med skeppet Tasso och linjen Canadian. Bror Elias köpte sin biljett i Trondheim. Från Liverpool åkte han den 21 mars 1907 med skeppet Empress of Britain. I registret på www.findmypast.com är han registrerad som Bro Ramin. Han anlände till St John, New Brunswick, Canada den 30 mars 1907. I Border Crossing from Canada to US 1907 kan man läsa att han skall åka till St. Joseph, Michigan till sin styvmors syster och hennes man. I sällskap har han också två av denne mans brorsbarn. Bror Elias återkommer till Sverige 1911 och bör alltså gå att återfinna i Census 1910 men där letar jag vidare.

7 kommentarer:

  1. Mats!
    Du är en pärla.
    Hjärtligt tack
    Mvh
    Helene

    SvaraRadera
  2. kul och intressant att läsa om min farfar och hans far. jag släktforskar själv lite.
    skulle vilja hitta lite bilder från canada. undrar oxå vem du är helene ( om vi är släkt eller)

    SvaraRadera
  3. Jag tror att du kan vara en kusin till min pappa.
    Bror Elias var gift med min farfars syster.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Jag har tänkt efter lite, om Bror Elias är din farfar måste din pappa vara kusin till min pappa
    //Helene

    SvaraRadera
  5. Vad hette din farfar? vilket år var han född? Bor du i Sollefteå?

    SvaraRadera
  6. Hej Helene!

    Jag är barnbarn till oäkte sonen Nils Gerhard Ramén som adopterades av Elias Ramén... Har du något tips hur man kan ta reda på min farfars biologiska far?

    Hälsningar,

    Tina Ramén
    aritea1@hotmail.com

    SvaraRadera
  7. Hej igen.... har nu bytt e-postadress till aritea162@gmail.com och håller fortfarande på med släktforskning. Tacksam för mer info. Mitt släktträd finns numera på Ancestry.se.

    Hälsn,

    Tina Ramén

    SvaraRadera