lördag 12 september 2009

Förmyndare för Göran Erssons barn

Har tittat i domböcker och hittat ett beslut om förmyndare. Det är några av Göran Erssons barn i Forsmo som efter hans död behöver någon som tar hand om deras arv. Det är en dotter till honom och fyra söner som befinner sig i Amerika eller på okänd ort. Göran Ersson föddes den 9 december 1834 i Imnäs, Ramsele sn som en son till Erik Hansson (1793-1868) och hans hustru Anna Greta Abramsdotter (1800-1892). Han gifte sig den 13 juni 1858 med Anna Maria Persdotter (1828-1895). Makarna hade nio barn tillsammans. Tre av barnen dog unga (Nils Olof 1864-1864, Anders Georg 1865-1865 och Henrik Olof 1873-1874). Äldsta barnet Anna Karolina (som omtalas nedan) var född 1859 och gifte sig med Erik Nilsson som jag skrivit om i ett tidigare blogginlägg. Barn nummer två Brita Greta, född 1860, gifte sig med Henrik Nilsson från Forsmo, Ramsele sn och dog i slutet av 1950-talet på Ålderdomshemmet i Edsele. Erik Peter född 1862, Anders Georg född 1866 och Nils Johan född 1871 utvandrade och jag har inte forskat fram var de blev av eller dog. Jakob Abram född 1869 som står som obefintlig i dokumentet nedan dog 1933 i Film sn, Uppsala län utan att ha några arvingar. I hans bouppteckning finns bara systern Brita med som dödsbodelägare och han hade heller inga tillgångar. Det enda som fanns i boet var 1 rock, 1 väst och ett par kängor tillsammans värda 15 kr. Skulderna i boet var vårdkostnader 5709:20, begravningskostnad 30:- och bouppteckningskostnad 6:-. Totalt en brist i boet på drygt 5700 kr.

Göran som avled den 3 juli 1910 i Forsmo, Ramsele sn har jag inte letat rätt på bouppteckningen efter ännu men eftersom nedanstående förordnande tillkommit så borde han ha något slag av tillgångar som fördelats mellan barnen.

Ramsele Tingslag AII:85 (Förmyndare)


1910 den 5 Oktober § 6

Vid ingifvande af bouppteckning efter födorådstagaren Johan ( sic bör vara Göran ) Ersson i Forssmo förordnade hds rn, på gifvet förslag, handlanden P. J. Amundrud i Imnäs att vara god man med förmyndare ansvar för den aflidnes myndiga, till utrikes ort utvandrade barn Anna Karolina, gift med Erik Nilsson, Erik Petter Göransson, Anders Georg Göransson, Nils Johan Göransson äfvensom för hans å okänd ort varande son Jakob Abram Göransson; Och skulle det åligga gode mannen att de frånvarandes gods genast omhändertaga och förvalta samt deras rätt och bästa i öfrigt vid alla tillfällen lagligen iakttaga och bevaka, till dess de själva komme tillstädes eller annorlunda förordnades; hvilket afsades.

( P. J. Amundrud i Imnäs fnad god man Fort )

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att läsa. Min farmor hette Inga och var barn till Brita Greta och Henrik Nilsson.
    Apropå Amundrud finns det ett foto Sollefteås BDB ji-2904/05 av en man som heter Theodor Amundrud. Det är jag som lagt in det, men jag känner inte till honom, kommer han från Imnäs möjligen? Jag har även fotografier av "Emigranterna" och några andra Imnäsbilder. Jag har haft kontakt med din bror, jag tror att han har fått dom (digitalt) kommer inte ihåg, för det var ett tag sen. Om du vill kan jag maila dem till dig.

    Hälsningar Britt-Inger Lidström

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Stämmer att Magnus fick ett tjugotal bilder med koppling till Imnäs, Forsmo och Moflo. Har du kanske flera bilder av dina släktingar? Någon bild av Henrik Nilsson eller hans svärfar Göran Ersson? Tror att Amundrud kom från Imnäs men jag skall kolla det lite mera vid tillfälle.

    mvh

    Mats

    SvaraRadera
  3. Helga (gift med konstatin karlsson) och Ellen hade efternamnet Amundrud (Norskt påbrå) mvh Annette

    SvaraRadera