tisdag 1 september 2009

Värmlandsfödda i Ramsele och Junsele

Har varit några dagar med familjen i Sunne kommun i Värmland och provat på Selma Spa i Sunne. Det var en mycket trevlig anläggning med bra badanläggning, varma pooler, bubbelbad och bastu av flera typer, bra massagebehandling (hot stone varianten kan rekommenderas) och väldigt god mat. Efter några dagar där så åkte vi de dryga 2 milen upp till Gräsmark vid Rottnens nordspets för att försöka leta rätt på min farfars farfars födelseplats. Det och Gräsmarks församling skall jag berätta mera om vid ett senare tillfälle när jag fört över bilderna från kamera till dator.

Vad som slog mig när jag var där uppe i Värmlands finnmark var hur lika natur det är där och i nordvästra Ångermanland, ganska kuperat med sjöar och vattendrag, mycket skog och byar som ligger på sluttningar till dalar. Det var kanske inte bara skogsbruket och arbetstillfällen som gjorde att det var så många värmlänningar som hamnade uppe i Norrland och även i Ramsele och Junsele, de kanske kände sig hemma här. Har roat mig i kväll med att studera husförhörsutdrag från 1900 på SVAR-hemsida och hittat följande personer vars födelseort är Gräsmark.

Följande personer finns med år 1900, skrivna i Ramsele men födda i Gräsmark. Totalt är det 10 st (min farfars farfar finns inte med eftersom han dog redan 1880).

Namn

Födelseår

Johannes Jansson

1850

Johannes Olsson

1842

Johannes Vermelin

1843

Katarina Persdotter

1846

Lars Persson

1851

Lars Rydstedt

1828

Lars Svanström

1841

Magnus Lundström

1854

Nils Olsson Höglund

1846

Nils Tim

1831


Samma år fanns det i Junsele 16 personer som är födda i Gräsmark. Dessa var följande:

Namn

Födelseår

Jan Lundström

1868

Johan Hedberg

1843

Johan Persson

1842

Johannes Backlund

1855

Johannes Eriksson

1837

Jon Persson

1852

Kerstin Nilsdotter

1857

Magnus Svensson

1853

Nils Nilsson Viklund

1852

Nils Magnus Nord

1853

Olof Persson Holmqvist

1840

Per Persson

1847

Rudolf Holmqvist

1869

Stina Persdotter

1864

Sven Holmqvist

1846

Sven Svensson

1850


Görs en sökning på personer födda i Värmland bosatta i Ramsele 1900 så blir antalet träffar 74 personer och för Junsele är motsvarande siffra 84. Antalet personer födda i Gräsmark i hela Västernorrlands län är 584 och antalet Värmlands födda i länet år 1900 är 4926 st. Skulle vara intressant att titta på även andra län men jag tror att värmlänningarna står för en stor del av den nationella inflyttningen till Västernorrlands län. Många människor i detta område har därför en (eller flera) inflyttade värmlänningar i sin antavla.

5 kommentarer:

  1. Jag började (eller snarare fortsatte) för någon vecka sedan med forskning på Matt Lundgren's farfars far från Värmland. Han emigrerade till USA 1892. Även där hamnade man i Gräsmark längre tillbaka, men det var inga byar som jag kände igen, så vi är nog inte släkt där.

    Hälsningar
    Magnus

    SvaraRadera
  2. Vilka byar var det som du kom till där då? Åkte hans farfars far från Gräsmark så du hamnade där direkt eller var det någon annan församling först och sedan Gräsmark längre tillbaka?

    Mats

    SvaraRadera
  3. Det är fint där uppe i värmlandsskogarna! :)
    För några år sedan reste vi runt i Nyskoga sn för att se platser där min ana (mmf) från Värmland härstammar från. Nyskoga sn i första hand. Väldigt likt de norrländksa skogarna som du skriver.

    SvaraRadera
  4. Ja Nils Nilsson Viklund det var min morfars Farfar om jag ite tar fel. Donald Stenklyft.

    SvaraRadera
  5. Jag gjorde bildsök på Gräsmarks kyrka och hamnade på den här sidan. Jag bor själv i Gräsmark, men det var nytt för mig att så många hade flyttat norrut. En bok är nu på gång om hemmanen Gräsmarken(Gräsmarksgård), Grinnemo, Hedås och Malsjö vid Grässjön samt även en bok om byarna Långenäs och Timbonäs.

    SvaraRadera