torsdag 6 december 2018

Farfars moster Kristina Selin

Hemma hos farmor fanns ett kort med Kristina Selin som var en syster till farfars mor. Jag har gjort ett blogginlägg tidigare med det kortet och berättat lite mera om henne här.

I sommar dök det upp ett kort i Ramselegruppen på FB som var lika och dessutom skickat till en Fru Anna Olsson i Krången, Ramsele (tack Bertil för att jag får låna kortet).


Här är Kristina som piga med en massa getter.


På kortet baksida står att det är ett minne av sommaren 1918 (kortet kan alltså dateras) från Kristin Selin till Fru Anna Olsson i Krången, Ramsele. Vem är då denna Anna?

 
När jag letar i register som finns på ArkivDigital så hittar jag en Anna Margareta Olsson som är född 1866 12/12 och bor i Krången och skrivs som hushållsbiträde. Hon bor på Krången nr 3 från 1916 till 1922 då hon flyttar till Tåsjö sn. Hon var född i Krången och hade en tvillingsyster som hette Sara Eugenia. De var döttrar till Torgrim Olsson, faktor från Norge. Svårt att säga om detta är rätt Anna Olsson men det är den enda jag hittat som bor i byn med det namnet 1918. Kristina verkar varit bosatt i Forsnäs 1918 så det är svårt att säga både om det är rätt person jag hittat och hur de i så fall kände varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar