söndag 20 december 2020

Sjömannen Petter Wikström (1828- 1870-tal)

När jag började forska på 1980-talet så jobbade jag mig snabbt bakåt för att få så många namn så snabbt som möjligt. Det är inget bra sätt att forska på och jag fick senare göra om en del för att få kolla på syskon åt alla och ättlingar. När jag höll på med det så hittade jag denna fascinerande notis om en bror till min farfars farmors far.


Där står att Petter *) dog på 1880-90-talet på Fidjiöarna. Spännande.

Tittar man i husförhörslängderna i Ramsele så finns Petter hos föräldrarna till 1842 eller början av 1843 då han flyttar till Lillterrsjö och skrivs som dräng hos  Olof Ifvarsson. Han skrivs då som Jönsson och notering för 1843 finns för husförhör och första nattvard 24/6 och en andra 8/10. Där är hans struken och återvänder till föräldrarna i slutet av 1843 eller början av 1844. Där bor han till 1846 och har nattvard 1/11. I någon längd står han som sjöman men finns inte i registret. Sent 1846 eller början av 1847 flyttas han över till sidan med sockenhantverkare och skrivs som lärlig. Han har notering om nattvard 16/5 och 7/11 1847. Det står också att han rymt så troligen någon gång 1847 eller 1848 gav han sig iväg och startade sin resa mot Fidjiöarna. Några mer uppgifter om hans resa dit och vad han gjorde där hittade jag inte då och har inte funnit senare heller. Men på slutet av 90-talet kom jag i kontakt med släktingen med brev från Sverige till Petters broder John Sparfeldt i USA. Brodern Mårten skrev flera brev till John under 70-talet. Första gången som jag hittat att det stått om att Petter dött är i ett brev daterat Stenviksstrand 3/12 1876. I ett brev från 27/10 1875 pratar Mårten inte om Petter så han bör ha dött mellan dessa datum. Att det skulle vara så sent som 1880-1890-talen är uteslutet. Finns en del kvar att ta reda på alltså.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar