söndag 25 december 2022

Erik Ersson hemman i Imnäs 1729 - 1744

Erik Ersson tog över hemmanet efter sin svåger Olof Davidsson. Erik var född i Imnäs, Ramsele sn och döptes 1692 21/12, Han var en son till Erik Andersson så hemmanet fortsatte i släkten. 

Han var gift med Anna Pärsdotter men så mycket information finns inte om dem. Troligen så hade de Olof Davidssons son Erik som fosterson. 

Här är mantalslängden från 1744 och då står Erik kvar men fostersonen Erik Olofsson har här tagit över gården.

Detta är ett klipp från första kommunionlängden i Ramsele och den börjar 1767. Här syns Erik Ersson född 1693 och hustrun Anna Pärsdotter född 1700. Framför dem står fost. f och fost. m. Detta tyder på att de tog hand om Erik och han tog sedan över hemmanet efter dem. Båda makarna har noteringar i nattvard fram till 1775-76, Anna i början av 1775 och Erik även 1776. Anna har jag inte hittat i dödboken men Erik finns inskriven som begravd den 27/7 1776. Står att han dog "af Wåd eld Hwarvid han blef skadad och altererad". 


3 kommentarer:

  1. Hej, min farfar kom från Imnäs, Valfrid Eriksson född 1895. Farfar far hette Erik Johansson och kallades för båtsman, om har var det vet jag inte. Han var född 1859 i Imnäs. Efter honom är jag osäker men jag har fått fram Johan Henrikssson f 1835, Henrik Persson f 1803, Per Hindricsson f 1764, Hindric Ersson f 1734 och Erik Olofsson som sista länk. Har inget födelseår på honom. Har Du någon aning om vilken släkt dessa tillhör? och om jag har rätt namn efter farfarsfar. MVh Lena T Näsåker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena. Då är vi släkt genom Henrik Perssons hustru Anna Johansdotter. Du kommer tillbaka till hemman nr 1 och kan hitta din Erik Olofsson (Olsson) under nr 1 i detta inlägg https://ramsele-junsele.blogspot.com/2023/01/imnas-hemman-pa-1700-talet.html. Sonen Henik Ersson hittar du under mitt påhittade nr 1:2. Farmor brukade prata om Egge Båssman men har inte letat efter när han var båtsman. Har du några foton från släkten i Imnäs? Mvh Mats

      Radera
  2. Hej igen, jag har väldigt dåligt med gamla bilder på min pappas sida. Min pappa hade 13 syskon så någon av döttrarna kanske tagit reda på alla foton. Tror jag måste efterlysa någon bild hos mina fastrar.

    SvaraRadera