torsdag 1 december 2022

Imnäs blir månadens ämne

December varje år brukar jag försöka skriva ett inlägg om något ämne varje dag fram till jul. Provar det i år också så får vi se hur långt jag klarar det. Tänkte berätta lite om byn Imnäs i Ramsele församling sedan kommer det nog bli dagar när det blir något annat ämne också.

En stor del av min släkt härstammar från byn och går man tillbaka några år i tiden så var de flesta som bodde där släkt med varandra på något sätt, idag är det nog en hel del inflyttade som inte har en direkt släktkoppling till byn.

Detta kan man läsa om Imnäs i Wikipedia:

Imnäs är en by i Sollefteå kommunVästernorrlands län, belägen vid Fjällsjöälven, 1,5 mil öster om Ramsele. Befolkning ca 25 (2016) I närheten ligger kollektivet Skogsnäs.

Imnäs erbjuder ett brett utbud av aktiviteter och upplevelser. I den natursköna omgivningen finns möjlighet att fiska året om. 

Det har varit lite inflyttning under senare år i byn och när jag kollar på ratsit.se så får man träff på 36 personer från 16 år och uppåt samt 13 företag.

Tycker att det är en väldigt intressant by, inte bara för att jag är släkt med nästan alla som bodde där på 1800- och början av 1900-talet, utan även för att det är en av de äldre byarna i Ramsele församling.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar