torsdag 14 december 2023

Hemmansköp

Var verkligen Nils Moberg bosatt i Forsmo ända fram till sin flytt till Sollefteå? Som jag skrivit i tidigare inlägg så finns han ju kvar i Forsmo i husförhörslängden ända fram till han flyttar men i mantalslängderna flyttas han över till Imnäs 1828.

Mantalslängden 1828 visar att Nils Moberg är struken i Forsmo och då finns bara Johan Mauritsson kvar. När jag kommer till Härnösands Landsarkiv nästa gång skall jag försöka hitta en försäljning av nybygget tillbaka till Johan Mauritsson.

Bland några gamla kopior så hittade jag denna köpehandling som jag har renskrivit nedan. Det är Nils Moberg som köper ett hemman i Imnäs 1827.

Bil 12

Som jag Eric Olofsson i Imnäs By och Ramsele Sockn har försålt mitt skatte Hemman i Imnäs till Nybyggaren Nils Moberg i forsmo och Ramsele Sockn, med dät förbehåll då jag försållde Hemmanet så åtog jag och min hustru ett Torpställe som wi skall hafva i vår lifstid och sedan Kommer det hemmanet at åter falla efter vår död, första stycket i gamla Åkren västanföre vinter vägen, i Ny Åkren ifrån Åkerhagen på öfra ändan och neder till tvär Elfven, för sedan dra västan före stenbäcken den del som som på Nils Moberg kommer å den svedja för det treje västra skiftet östanför gamla åker hagen, Eric Olofsson förbehåller sig 1 1/3 del i qvarn som han har i qvarån. Som skjedde i Sundmo den 8 Maij 1827.

Witne                                                    Eric Olofsson Anna K.

Eric Olofsson Bomärke                        Torpare i Imnäs

i Sundmo                                               Nils Moberg

Hans Häggqvist egenhl.                        i forsmo egenhändig

                                                              Kjöpare till hemmanet

Likheten med originalet Intygas

Måns Israelsson                                    Eric Arnqvist

i Lill Terrsjön                                        i Tasjö f.d. Klockare


Jag har också tittat i mantalslängden 1828 för Imnäs, Ramsele sn och hittat både Eric Olofsson (struken) och Nils Moberg (ovanför Eric) införda.

Detta tyder ändå på att Nils med familj lämnade Forsmo för Imnäs. I Mantalslängden 1829 och 1830 finns han också skriven i Imnäs. Hade tyvärr inte mantalslängder 1831 till och med 1837 så det blir också något att leta på Landsarkivet nästa gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar