fredag 1 december 2023

Årets decembertema

De senaste åren har jag, under december månad,  försökt göra inlägg med något gemensamt tema för att "räkna ner" till julafton. Förra året skrev jag inlägg om Imnäs by, Ramsele sn i Västernorrlands län. En by med många släktingar och anfäder till mig. Imnäs är en av församlingens äldre byar. I år tänker jag försöka fokusera på grannbyn Forsmo i samma församling. Det är en betydligt yngre by än Imnäs och första nybyggaren kom på dit först på 1800-talet.

Här ser man ett par av husen i byn (farmors längst till vänster) från Grönbäck (Imfors), byn som ligger på andra sidan Fjällsjöälven.


När jag för första gången släktforskade den där vår fredagen 1983 så började jag med att titta tillbaka på min farfars släkt och hamnade då direkt i byn Forsmo, Ramsele sn. Både min pappa och min farfar var födda i byn och nu hittade jag också att farfars far var född i samma by. Vad jag inte visste då var att jag härstammar från den förste nybyggaren i byn men inte på min farfars fars sida utan på min farfars mors gren, trots att hon kom från en by i grannförsamlingen Junsele.

Efter några års forskande började jag intressera mig allt mer för byn och de som hade bott där. Tre generationer i min släkt som var födda där och min farfars farfar som kom inflyttande till byn från Gräsmark sn i Värmlands län. Han blev nybyggare där och visste vad skogen var värd. Kopplingen till den förste nybyggaren har också gjort att jag kartlagt de flesta som bott där från början till 1950-talet och även letat fram en del lagfarter, gamla kartor och mantalslängder.  Har även gått igenom och renskrivit stora delar av laga skifte för byn. Detta genomfördes i slutet av 1860-talet, innan min förfader från Värmland kom till byn.

Fotografier från byn och av de som bott där har jag också letat efter utan att finna speciellt många så har ni gamla bilder från byn får ni gärna fota av och maila till mig så får jag se vad jag kan få med. Har ni historier att berätta från byn så skriv dem gärna i kommentarerna till blogginläggen eller maila dem också..

Så nu kör vi på Forsmo och ser vad det kan bli av det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar