onsdag 13 december 2023

Johan överlåter nybygget till sönerna

I december 1840 överlåter Johan nybygget till sina tre söner mot ett födoråd som beskrivs i ett avtal dem emellan. Här kommer ett klipp från mantalslängden 1841 där man ser att Johan Mauritsson är struken och sonen Johan har skrivits in istället. Föräldrarna är flyttade, ner under sonen Jacob.

Handlingen finns i småprotokoll Ramsele AII:7 och den 20 oktober 1846 harn Johan gjort en inteckning i Forsmo nybygget som säkerhet för hans och hustruns födoråd. 

Avtalet lyder som följer med reservation för några ord som jag haft lite svårt att renskriva då min gamla svart-vita kopia från boken inte är helt jättetydlig. Sista stycket antyder också att Sven Andersson tagit över Pehr Johanssons del av nybygget. Pehr finns inte heller med i mantalslängderna i Forsmo. 


Bil No 19

Då Jag Johan Mauritsson från Forssmo från ris och rot upodlat berörde Krono Nybyggge, hvilket Jag ämna afstå och upplåta till mina söner Jacob, Johan och Pehr Johanssöner, så att de deraf undfå en tredjedel hvardera, förbehåller Jag för mig och min Hustru uti wår lifstid följande årliga förmåner som skola utgifvas så snart Jag afträder Hela Nybygget neml: Tre tunnor godt och stridt korn, Trefjerdedels Tunna riktig Råg, Trefjerdedels tunna sätt korn, Tre Lispund Salt hufvud strömming, föda wallning och skötsel för tvenne kor och fyra får med deras allster; Två och en fjerdedels tunna Potatis, En åttondedels tunna Salt. Dess utom förbehålles en rista på Djupänges nipan om 3ne åttondedels tunneland, som bör med tolf lass riktig gödsel brukas gödas och plöjas. Utsädes land dess utom för en Kanna linfrö och tvänne Kappar hamp frö på gödd Jord hvarsom hälft i åkern. och när Jag kan skjöta och förestå ofvannämnde Jord skall halfva afkastningen utgifvas. Widare förbehålles till slottes odling odelta Rödningen westanföre Nyänget, nödige slitkläder då hustrun ej kan göra sådane, hvar till lin och hamp som blifvit förbehållne må användas. Skjuts till kyrka, qvarn och alla andre resor samt nöjacktig uppassning då sådant begäres. Uphuggen wed för behofvet att hemta i Wedboden. Till husrum förbehålles gamla sex Knytt byggningen, det mindre herberget, del i fähus, Tröskloga, Källare och bryggstuga och qvarn; Desse födoråds förmoner skola utan afkortning utgifvas så länge förmons hjonet lefver till en tredjedet af hvarje Son, då de mot desse födoråds beting, gälds betalning och utlösen till Dottren Brita Magdalena får en tredjedel hvaraf berörde Forssmo Nybygge. Lidgatu den 2dra December 1840 Johan Mauritsson i Forssmo (Bom)

Med desse af wår kära Fader gjorda förbehåll och beting äro vi nöjde och vill dess innehåll nogrant uppfylla och fullgöra som med egenhändige namn under skrifver.

Pehr Johansson i Forssmo Jacob Johansson Johan Johansson


Ehvad det förbehållne Födorådet angår är Jag nöjd med, men gälden och utlösen ansvaras af min företrädare Pehr Jansson. Försäkras af Lidgatu som ofvan
                                                Sven Andersson
                                                i Krånge
Wittnen.
Zack. Lidblom
Lars Jonsson
i Lidgatu

Likheten med originalet Intyga
Nils Larsson                    Måns Israelsson
i Ofvanmo                        i Lillterrsjön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar